الجمعة، نوفمبر 07، 2008

مظلوم منتصر

أشكو إليك ربي بأسي وحزني فأنا حيران
إن ظلمت اليوم فصبراً فربي أسمه المنان
علقوم هو الظلم كطعام وشراب مران
دعوة ودمعة المظلوم للسماء ترفعان
وللظالم يوماً سيسحق فيه في النيران
أضطهدت أمرأة فيالاعيب الزمان
ما العيب فينا وأنما فيمن ترك لهم زمام الأمان
وامعتصماه قالتها امرأه في سالف العصر والأوان
فأين المعتصم منا وأين معصتمنا نحن الآن
مكسورة الجناح انا ولا حيلة لي بهم الآن
لا وربي لست رمزاً بحجابي وأنما هو إعلان
إعلان لدين وعزة وكرامة وراية طوال الزمان
حجابي رايتي ستظل مرفوعة في كل مكان
أعلنها بيننا سيظل تاراً إلي يوم الديان
يوماً لا يعلمه احد سيوضع الظالم والمظلوم بميزان
غضب الظلم في صدر المظلوم ثائراً كالبركان
ولكن سيأتي يوماً لا محال تذل فيه تلك الأذقان
إن ظلمت اليوم واثقاً أني لست للمعركة بخسران
سيأتي يوماً لعزتي وكرامتي سينتصران
أتعلم من أنا أيها الخسيس الظالم الجبان
أنا أبنة السلام بحجابي نور وضياء الزمان
أنا ابنة الأكرمين ولست امة تقاد بخزيان
إن أنت نسيت اليوم فبحجابي اذكر الزمان
يا من وقفت ظالماً اليوم فالحبروت والظلم لا يستمران
صدقاً سيأتي يوماً لتري السطلة والمال أمامك يزولان
أتعلم أنها فانية إلا من وجهة الكريم الحنان
ربي لظيف وانا احمده وبذكره اشعر بأمان
وسيأتي يوماً لا محال لأنتقم من الجبان
أطلب العون منك ربي فأنت المنان
وأشكو حزني لربي العظيم ولا أشكو لأنسان
شكواي ودعائي إليك ربي فلا يردان
أتعلم أيها الجبان انا أبنة الزهراء وام رومان
يا مسكين انت لا تعلم عائشة ولا اسماء ذات النطقان
ليتك تعلم من هم فتضع ما سيحدث لك في الحسبان
سيأتي أمر الله فيك على غفلة وتكون حينها الخسران
أرجوك ربي تقبل دعائي وأنصر المظلوم الغلبان
وأرزقني بصيرة تنير دربي وتهدي قلبي الحيران
وأنعم على برضاً منك ورزقاً وذرياً وجنان
ولا تخزني يوم عرضك فأنا أمتك بإيمان
واثقة انا بجلالك ربي فأنت الحنان المنان

هناك 4 تعليقات:

حبارير يقول...

فإن مع العسر يسرا

إن مع العسر يسرا

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا يمكن من عادتى انى بحب الف فى المدونات واحب اشوف الناس بتفكر ازاى بس اى مدونة اشوف اللى فيها بشكل عام واقرا كام بوست واطلع اروح على مدونة تانية
الا مدونتك قراتها من اول حرف فيها لاخر حرف حبيتها جدا وحسيت ان بنت من بنات مصر الجدعيين بتتكلم او اللى بنقول عليهم بالشعبى بنت تسيبها فى الميه ولا تخافش عليها
قرات اخر شعر ليكى وحست انك بتشعرى بشكل من الظلم بسبب حجاب او ما شابه ودعيت ليكى ربنا من قلبى ان ينصرك ولا يسلط عليكى الظالمين
لما شفت موضوع فانوس رمضان كنت بتخيل وانت بتفطرى لوحدك وان دى اكتر لحظة ممكن الانسان يشعر فيها بالوحدة لحظة الفطار فى يوم من ايام رمضان انا كنت بسافر وموضوع الوحدة كان بيتنسى فى الشغل بس اكتر وقت كنت بشعر فيه بالوحدة فعلا كانت اللحظة دى وقت الفطار وانا ببص لكوبية المياه كده وكلمات امى وابى بتترد فى ودانى افطروا يالا المغرب اذن ودموعى تنزل رغم عنى

ياريت تكملى باقية رحلتك للبرازيل لانى فعلا اشتقت لسماع باقتها جدا ونفسى تكمليها

وفى سؤال اخر هو قمة الفضول والتطفل بس نفسى اعرفه بصراحة وليكى طبعا حرية الرد او لا عليه

هو ايه سبب سفرك ؟

ازل الله وحشتك وارجعكى الى اهلهك سالمة غانمة

أخت ليكى فى الله

نفرتيتى يقول...

أستاذ حباير
جزاكم الله خيرا

نفرتيتى يقول...

اختي في الله
اولا جزاكي الله خيرا على كلامك الكبير اوي
ثانيا اشكرك على مرورك الكريم في مدونتي المتواضعة
ثالثا بالنسبة لسؤال حضرتك مش عايزة استبق الأحداث لكن وعد هتلاقي كل حاجة في وقتها ان شاء الله
نورتي المدونة