الثلاثاء، أغسطس 19، 2008

طرائف مصرية مطحونة في البرازيل المجنونة 3

ياااه كل الي سألته قبل ما أسافر قالي هتلاقي أسم المطار اللي هتنزلي فيه مكتوب على لوحة الأعلانات في المطار ومنها هتعرفي رقم الجيت اللي هتركبي منه الطيارة
وأنا قاعدة قدام لوحة الأعلانات وأسم ساوباولو ما نورش لحد الآن وما ظهر رقم الجيت اللي هركب منه أعمل إيه دلوقتي
توكلت على الله وروحت سألت موظفة الاستعلامات اللي موجوده في صالة الترانزيت
قالت لي أصلا الطيارة اللي أنا هركبها رايحة كلومبيا وهتوقف ترانزيت في ساوباولو المفروض أن ده المطار اللي أنا هنزل فيه
قلت لنفسي لا يا شيخة كل ده وأنا معرفش
ربنا يستر
المهم قالت لي الباب رقم E64
قلت لها ماله نزلت تاني وركبت المترو إيها الي من غير سواق
بس المرة دي روحت على مكان تاني اللي بتتطلع منه الطيارات لأمريكا الشمالية والجنوبية والتينية والاتينية
وصلت لمكان التفتيش ووقفت في الطابور
لحد ما وصلت لموظف التفتيش وحطيت شنطتي وعديت الحمد لله
ولاقيت موظفة لطيفة جدا طلعتني من وسط الطابور كله قدام الناس كلها
ودخلتني حجرة لطيفة جدا زيها وفتشتني وأخذت حذائي
حتى الحذاء طمعانة في شوفوا الناس
المهم الحمد لله بعد ربع ساعة من التفتيش اللطيف واللي ماقدرش أقول عليها غير كلمة لطيف
المهم أن الحمد لله ما طلعش معاي غير شوية رشاشات على حبة قنابل على كام دبابة كدة لزوم السفر يعني مش أكتر
الدنيا ساقعة جدا والبلاط زي الثلج ودرجة الحرارة في سويسرا 9 درجة مئوية وأنا واقفة حافية والهانم طبعا طماعنة في الحذاء وأخدته مني ومعرفش راحت بي على فين
والناس طبعا واقفة تتفرج على وأكيد بيقولوا مين المسكينة دي اللي معندهاش حذاء
الحمد لله حذائي جه
لبست الحذاء بعد ما رجلي كانت أتجمدت ووصلت لباب الطيارة الحمد لله
وأنا ارتعش من البرد بعد ما أخدوا الجاكت بتاعي وأعطوه لي على باب الطيارة
الساعة الآن 12 بعد منتصف الليل دخلت الطيارة وانا أحمد الله عز وجل أن موضوع التفتيش ده عدي على خير
الحمد لله عديت على خير والله أنا ربنا بيحبني أنهم ما أخدوش بالهم من الصاروخ اللي معاي المحفظة
وأبص كدة أمامي أجد زجاج في زجاج وبصيت على مرمي البصر لاقيت وشك الطيارة بس أمال فين بأه بقيت الطيارة على كدة
مش مهم أنا دخلت من باب الطيارة وأدور بأه على الكرسي بتاعي الحمد لله لاقيت الكرسي بتاعي جنب الشباك بس أساساً الدنيا بره ضلمة كحل هشوف إيه مش عارفه مش مشكلة المهم أني جنب الشباك وده في حد ذاته شئ رائع
جلست في مكاني وبدأت محركات الطيارة في الدوران وأنا أنطر من الشباك لأجد طيارة تانية أمام الطيارة بتاعتي
الطيارتين ماشيين ورا بعض في ممرات المطار ولا كأنهم عربيتين فولكس بيجروا ورا بعض على كورنيش اسكندرية
والطيارة اللي قدام تحود يمين طيارتنا تحود يمين وبعدين شوفت الطيارة الي قدام بتقلع وتوكلت على الله وطارت
وبعدها على الطيارة بتاعتي أقلعت في أمان الله وأنا أردد الشهادتين واقرأ القرآن لازم أقول الشهادة مين عارف هيحصل إيه فوق
ما أنا أصلي راكبة عابرة القارات مش أي حاجة وما أن أستقرت الطيارة في الجو وطلعت فوق السحاب في ثواني
وبقيت على بعد الآف الكيلو مترات حتي شعرت برعشة وسقعت وأطرافي أزرقت والمضيفة تجيب في بطاطين
وانا أقولهم سقعانة أتصرفوااااااااااااا
والحمد لله بعد شوية أدفيت
بألنا ساعة في الجو مش عارفة ال12 ساعة طيران دول هستحملهم أزاي ده يدوب عدي ساعة
بس يا ياستر على الملل مفيش دقيقة على كلامي ولاقيت النور أطفي والمضيفة ماشية في الطيارة sleeping sleeping
إيه يا جماعة في إيه مين اللي نايم ولا مين اللي هينام
المهم هي ثانية واحدة ولاقيت الناس كلها اللي في الطيارة عملوا سينفونية عزف جماعي وناموا
مع تشغيل إسطوانة شخر يا عم شخر محدش واخد منها حاجة
وأنا طبعا شاربه كوباية كباشتينو 7 متر ودماغي مصفحة
ومش عايزة أنامواضح أنها ليلة طويلة
وجراب الحاوي لسة مليان

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

مكملتتيش ليه يا نفرتيت
منتظرين باقى المغامرات بس ياريت تعملى لها مدونة لوحدها بجد هتبقى فكرة رائعه

ياريت تشيلى الكلمة اللى لازم نكتبها قبل الارسال ضرورى

اعملى مدونه تانيه بجد