الجمعة، أغسطس 15، 2008

طرائف مصرية مطحونة في البرازيل المجنونة 2

بسم الله الرحمن الرحيم
أقتربت الطيارة من مطار الترانزيت بسويسرا
بصيت من شباك الطيارة وعلى الرغم من أننا كنا في منتصف شهر أكتوبر إلا أني شوفت الثلج مغطي قمم الجبال السويسرية زي الجيلاتي
وبدأت الطيارة في ممرحلة الهبوط وقلبي يدعو الله بأن تهبط بالسلامة وما يحصلش حاجة من اللي كنت بشوفهم في الأفلام
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااه
الحمد لله الطيارة وقفت مش عارفة أنا اللي عملته في نفسي بس كان مالي أنا ومال السفر ووجع القلب ده
خرجت من الطيارة وسألت على صالة الترانزيت
قالوا لي لازم تركبي المترو وتروحي بيه على صالة الترانزيت
قلت لنفسي مترو ليه هو أنا رايحة رمسيس
المهم أدور يا جماعة على محطة المترو جوة المطار مفيش لحد مالاقيت شوية ناس كدة متحمعين أمام باب
روحت بأبتسامة لطيفة يا عم أنا عايزة أركب المترو اللي جوة المطار علشان أروح صالة الترانزيت أعمل إيه
قالي أقفي هنا وهو جاي دلوقتي شوية
ولايقتلكوا مترو من غير سواق يا سلام عشنا وشفنا وأفتح باب المترو زي باب الأسناسير والكل دخل المترو
والحمد لله وصلت صالة الترانزيت
إيه الهو ده وإيه الوسع ده كله ده على كدة مطار القاهرة كان علب سلمون
قلت لفنسي أتمشي شوية وأتفرج على السوق الحرة
طبعا أنا مفكرتش نوهائياً أني أشتري حاجة لأني عارفة ومتأكدة أن الأسعار نار زي السوق الحرة اللي شوفتها في مصر
بس قلت أخد فكرة أشتري بكرة
المهم أني دلوقتي كابس على النوم الكل قالي أنام في الطيارة بس أعمل إيه بأه دماغي كانت مصفحة في الطيارة ودولقتي هنام على نفسي وأنا ماشيه مش عارفة أعمل إيه بأه
يا ربي بوفية وكافي شوب وكلام كبير أوي أحمدك يا رب أروح بأه أشرب كوباية شاي تفوقني ولا حتى كوباية نسكافية يلا إن شاء الله ماخد حوش
روحت الكوفي شوب وقلت المضيفة لو سمحت عايزة واحد نسكافية
قالت مفيش نسكافية
إيه أزاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مفيش نسكافية أمال عندكوا إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قالت لي في كابتشينو
ياه كابتشينو ماشي هاتي يالا كابتشينو كابتشينو وماله بس نعييش المهم
شربت الكابتشينو وعطشانة بأه عايزة أشرب مية قالت للمضيفة لو سمحتي عايزة زجاجة مية
قالت لي 10 دولار قلت أاااااااااااااه 10 دولار لية هو أحنا لاقينهم أنتي عارفة 10 دولار دول يعموا كام أنا أشرب مية ب50 جنيه ليه
قلت طيب هاتي كوباية مية
قالت لا
أعمل إيه بأه أنا عطشانة دلوقتي
جاتلي فكرة يا رب تنجح روحت لها تاني
وطلعت كرت عليه شوية روسمات فرعونية وقلت لها إيه رأيك في الكارت ده
لاقيت البنت بتاع البوفية صرخت واااااااااااااااااااااااااااااااااااو ده تحفة ده روعة ده خطير ده مريع
قالت لي ممكن اشتري منك
قلت لها أنا مش ببيع بس ممكن تاخديه هدية لاقيتها صرخت تاني
أوووووووووووووووو مبرسي
ولاقيتها من نفسها وولوحدها أتبرعت وأعطتني كوباية مية
وفضلت طول ال4 ساعات بتوع الترانزيت كل ما أعدي من أمام البوفية المضيفة تعطيني كوباية مية
فاضل ساعة على معاد الطيارة التانية يا رب أسترها معاي أنا خايفة جدا لأن أسم المطار اللي هنزل فيه في البرازيل لحد الآن لسة ما نزلش على لوحدة الأعلانات
وأنا كدة مش عارفة مكان الباب اللي هركب منه الطيارة التانية أعمل إيه دلوقيت في الورطة دي
ما أنا قلت من الأول أنا ماكنش لي سفر من أساسه
أروح أشوف حد يساعدني بأه

ليست هناك تعليقات: